گروه بورس: مدیرعامل بورس کالای ایران از ادامه مذکرات رسمی با رئیس‌کل بانک مرکزی برای عرضه نقدی سکه و همچنین آمادگی بورس کالابرای انجام معاملات ثانویه اوراق سلف نفتی خبر داد.

بورس

به گزارش همشهری، شاید بتوان دوره مدیریت جدید بورس کالا را دوره جهش مدیریتی این بورس دانست چرا که با ارائه استراتژی‌های رسانه‌ای مؤثر، بورس کالای ایران موفق شده است گام‌های خوبی را برای توسعه معاملات خود و کمک به اقتصاد کشور بردارد.بر همین اساس در تازه‌ترین اقدام مسئولان بورس کالای ایران طی توافقی با مقامات ارشد بانک مرکزی موافقت عرضه نقدی سکه را در بورس کالا کسب کردند؛ بر همین اساس قرار است معاملات ثانویه اوراق سلف نفتی نیز به‌زودی در بورس کالای ایران آغاز شود.

دراین خصوص حسین پناهیان مدیرعامل بورس کالای ایران در گفت‌وگو با همشهری درپاسخ به این پرسش که عرضه نقدی سکه در بورس کالا از چه تاریخی انجام می‌شود، گفت: در حال حاضر نامه‌ای به بانک مرکزی ارسال شده که پس از ارائه پاسخ بانک مرکزی، جزئیات عرضه سکه در بورس کالا روشن می‌شود.وی در پاسخ به این پرسش که آیا عرضه معاملات نقدی سکه از زمستان در بورس کالا آغاز می‌شود گفت: همه این موضوعات بستگی به ادامه مذاکرات با بانک مرکزی دارد اما ما امیدواریم که با موافقت بانک مرکزی، سکه از سال‌جاری در بورس کالا به‌صورت نقدی مبادله شود.وی درباره اینکه آیا سکه‌های یک‌گرمی در بورس کالا عرضه می‌شود یا اینکه سکه‌های رایج در بازار به‌صورت نقدی به مردم فروخته خواهد شد، افزود: همه این موضوعات پس از پاسخ بانک مرکزی به نامه ارسالی روشن می‌شود.

معاملات ثانویه اوراق سلف نفتی

پناهیان همچنین در پاسخ به این پرسش که معاملات ثانویه اوراق سلف نفتی از چه زمانی در بورس کالا آغاز می‌شود اعلام کرد: همه زیرساخت‌های نرم افزاری و سخت‌افزاری برای انجام معاملات ثانویه اوراق سلف نفتی آماده شده و بورس کالا به‌طور کامل آماده انجام معاملات ثانویه اوراق سلف نفتی است.مدیرعامل بورس کالای ایران درباره اینکه از چه زمانی این معاملات آغاز می‌شود، گفت:شرط اول انجام معاملات اوراق سلف نفتی این است که پذیره نویسی این اوراق انجام شود و سپس معاملات ثانویه آن در بورس کالا انجام خواهد شد.

میزان سود آوری اوراق سلف نفتی

در همین رابطه خبرگزاری فارس در باره نحوه سود آوری اوراق سلف نفتی نوشت: شرکت ملی نفت 2 نماد برای خرید اوراق سلف نفتی درنظر گرفته و هر سرمایه‌گذاری می‌تواند به‌صورت ارزی و ریالی این اوراق را خریداری کند.در نماد اول، خرید و فروش بر مبنای دلار است و چنانچه ارزش هر بشکه نفت در زمان سررسید به 140دلار برسد، سود آن سالانه (تا 4 سال) 10‌درصد و اگر بهای هر بشکه نفت به 160 دلار برسد، سود آن سالانه 15‌درصد محاسبه می‌شود که 10 تا 15 درصد سود روی دلار، جاذبه‌خوبی برای خریداران ایجاد می‌کند.

در نماد دوم، خرید و فروش نفت بر مبنای ریال و سود سالانه روی نرخ ریال 20 تا 25 درصد درنظرگرفته شده است. بنابراین پرداختی افراد تا دو‌برابر قابل افزایش است که این رقم از سودی که بانک‌ها به‌عنوان نرخ پنج ساله سپرده‌گذاری درنظرگرفته‌اند (حدود‌68/21‌درصد) بیشتر و سودآورتر است.

دستورالعمل اجرایی عرضه و معامله قرارداد سلف نفت ابلاغ شد

همزمان با مهیا شدن ساختار‌های الکترونیک معاملات اوراق سلف نفتی در بورس کالا، هیأت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار هم دستورالعمل اجرایی عرضه و معامله قرارداد سلف نفت را تصویب و ابلاغ کرد. این دستورالعمل مشتمل بر51 ماده و23 تبصره اواسط آذرماه جاری به تصویب هیأت‌مدیره سازمان بورس رسید.

در این دستورالعمل آمده است: قرارداد سلف، قراردادی است که براساس آن عرضه‌کننده مقدار معینی از دارایی پایه را براساس مشخصات قرارداد سلف در ازای بهای نقد به فروش می‌رساند تا در دوره تحویل به خریدار تسلیم کند، خریدار می‌تواند معادل دارایی پایه خریداری شده را طی قرارداد سلف موازی استاندارد به فروش رساند. گواهی سلف، سندی مشتمل بر مجموع دارایی خریدار از قراردادهای سلف است.

این گواهی در طول دوره معاملاتی مبنای انجام معاملات و پس از پایان آن دوره، مبنای تسویه نقدی یا تحویل فیزیکی قرارداد سلف خواهد بود. همچنین دارایی پایه قرارداد سلف از بین محصولات پذیرفته‌شده در بورس انتخاب می‌شود و امیدنامه دارایی پایه نیز باید به همراه مشخصات قرارداد سلف منتشر شود. تسویه وجوه معاملات قرارداد سلف نیز طی مهلت تسویه توسط کارگزاری که قرارداد سلف را خریداری کرده است، انجام می‌شود.قرارداد سلف پس از آخرین روز معاملاتی، وارد دوره تحویل می‌شود و طرفین قرارداد باید نسبت به طی فرایند تحویل اقدام کنند.

کد خبر 154181
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز